Få mest muligt ud af din trådløse Raymarine Race Master

02 november 2022

Få mest muligt ud af din trådløse Raymarine Race Master

Under kapsejlads ønsker vi alle den bedste chance for at krydse linjen først. Det betyder ikke kun en fremragende besætning og båd, der er klar til kapsejlads, men også at man har øjeblikkelig adgang til nøjagtige data med skærme, der er absolut pålidelige. Denne vejledning vil hjælpe dig med at få mest muligt ud af dit trådløse Race Master instrument.

Det ultimative kompas til taktisk kapsejlads

Under kapsejlads ønsker vi alle den bedste chance for at krydse linjen først. Det betyder ikke kun en fremragende besætning og båd, der er klar til kapsejlads, men også at man har øjeblikkelig adgang til nøjagtige data med skærme, der er absolut pålidelige.

Raymarines trådløse Race Master leverer alle de data, der er nødvendige til kapsejlads-performance, uden at føre ledninger gennem skroget eller ned ad masten takket være dens trådløse og soldrevne drift. 

Som det ultimative taktiske kompas og vindskiftindikator til kapsejlads viser Raymarines Race Master todelte skærm din kurs, hvor langt du er over eller under den gennemsnitlige kurs, og hvor meget du er "headed" eller "liftet". Dens data vil gøre det muligt for dig hurtigt og nemt at etablere den foretrukne ende af startlinjen, og den vil hjælpe dig med at sejle den korteste afstand til vindmærket.

Mark Rushall, der er en af Storbritanniens bedst kendte og mest succesfulde sejltrænere, har givet Raymarine nogle fantastiske råd til kapsejlads for at hjælpe sejlere med at få mest muligt ud af Raymarines Race Master. Mark Rushall’s, der blev udnævnt til RYA Coach of the Year, er internationalt kendt for sin succes inden for sejlads, og hans erfaring omfatter coaching af kapsejladsteams, herunder RYA Team GBR's Paralympiske besætninger i 2012.


Brug din Raymarine Race Master til at maksimere din taktisk ydeevne

Solenergi, klare dobbelte "heads up"-skærme og et stabilt og præcist fluxgate-kompas gør Raymarines Race Master til en klar favorit blandt kapsejlere i kølbåde. For mange sejlere er det magnetiske pejlingsdisplay alt, hvad de har brug for. Men der er mere til Raymarines Race Master. I denne vejledning tager vi et kig på nogle af de ekstra dimensioner, som det lavere display kan bringe til din kapsejlads.

Oscillerende vindskift: kom over i den hurtige bane.

For de fleste kapsejladser vil det at forblive i fase med vindskiftene være i det mindste en del af en vindende strategi. I en let, skiftende, offshore brise kan denne strategi være så enkel som, "stagvend, når fokken bakker". Når vinden regelmæssigt svinger omkring en middelretning, kommer Raymarines Race Master virkelig til gavn. Den korteste rute op ad krydset vil komme ved at vende, når du er på vej under middelretningen (se Figur 1), på den måde sejler du hele tiden over den middelretningen på hvert kryds.

For at gøre bedst mulig brug af din Raymarine Race Master under barske forhold skal du først sikre dig, at stagvinklen og vindretningen er indstillet for din båd under de gældende kapsejladsforhold på selve dagen (se boks 1 om "automatisk indstilling af vindvinklen og stagvinklen")

For de fleste både bliver stagvinklen mindre, når vinden øges: med tiden vil du få en fornemmelse for vinklen for din båds stagvending for hver sejltilstand og kan indstille denne manuelt, hvis du foretrækker det.

Den vindvinkel, du indstiller ved hjælp af den automatiske funktion, er den gennemsnitlige vindvinkel, du oplever under indstillingsprocessen: Du ønsker måske at justere den efter din egen oplevelse før starten eller, hvis der vises en, den vindpejling, der vises på komitéens båd.

Boks 1

Automatisk indstilling af vindvinklen og stagvinklen

Tryk på tasten "tilstand" (), indtil "WND" vises nederst på displayet. Tilstanden "Wind"

er nu valgt.

  • Sejl tæt på vindøjet på hvert kryds, i kapsejladsområdet, men væk fra virkningerne
  • af andre både.
  • Tryk på "". Roterende linjer vil vises på displayet.
  • Fortsæt med at sejle på din kurs tæt på vindøjet, indtil der vises "stagvend NU"
  • Stagvend og fortsæt derefter på det nye kryds, indtil de roterende linjer stopper.
  • Stagvendingsvinklen vises i et kort stykke tid, hvorefter displayet vender tilbage til
  • Tilstanden "Wind".

Kontrol af den gemte vindvinkel og stagvinkel

  • I tilstanden "vind":
  • Tryk og hold "" nede. De roterende linjer vises.
  • Tryk igen på "". Den gennemsnitlige vindvinkel vises.
  • Tryk igen på "". Stagvinklen vises.

Manuel indstilling af vindvinklen eller stagvinklen

  • I tilstanden "vind":
  • Tryk og hold "" nede. De roterende linjer vises.
  • Tryk igen på "". Den gennemsnitlige vindvinkel vises.
  • Brug knapperne "<" eller ">" til at justere den gemte gennemsnitlige vindvinkel.
  • Tryk igen på "". Stagvinklen vises.


Når vindretning og stagvinkel er indstillet, angiver den nederste visning af Raymarines Race Master i "vind"-tilstand, om du er "headed" eller "lifted" i forhold til den gennemsnitlige vindvinkel. For eksempel viser "+10", at du er "lifted" 10 grader, "-15" , at du er "headed" 15 grader. 

Der er også et søjlediagram, der giver en øjeblikkelig grafisk visning på indersiden af hvert display: over midterlinjen repræsenterer det et "lift", mens det under linjen viser en "header".

Sejl mod vinden på dit træningskryds og øv dig i at stagvende, når kompasset viser, at du kontinuerligt er på vej under middelværdien. Tiden mellem stagvendinger giver dig en indikation for perioden for skiftet: hvor ofte du kan forvente at stagvende, hvis du ønsker at sejle den korteste kurs mod vinden.

Hvis skifte perioden er virkelig kort (lad os sige mindre end 2 minutter), kan tabet i nogle både og under visse betingelser ved stagvending være større end fordelene ved skiftene: se efter, om der er nogen andre større strategiske påvirkninger.

Hvis perioden er lang, er der måske ikke tid til en komplet skiftecyklus over krydsets længde: Du kan beslutte at behandle skiftene som "vedholdende": (se nedenfor).

Hvis du forbereder din Raymarine Race Master inden starten, vil det hjælpe dig med at besvare nogle af de vigtigste punkter, der er relevante for din taktik på krydset:

  • Hvilken kryds skal jeg være på umiddelbart efter starten?
  • Hvor vigtigt er det at være fri til at stagvende tidligt?
  • Hvor ofte vil jeg sandsynligvis stagvende på krydset?

Jo større og mere regelmæssige skift, jo vigtigere bliver det at holde sig i fase: strategien er at stagvende, når du går under middelværdien. 

Vindbøjninger: få mest muligt ud af landfunktionerne: En forhindring for vinden, for eksempel fra en landtange eller klippe kan forårsage en vindbøjning. Du kan også opleve en vindbøjning, når en offshore brise rammer vandet.

I stedet for at blæse ret ned langs banen, bøjer vinden når den passerer i løbet af banen (se Figur 2). Både, der sejler mod indersiden af bøjningen, ser ud til at udføre den kommende stagvending først, de sejler den korteste distance. Hvis den lokale geografi indikerer en mulighed for dette, skal du bruge din Raymarine Race Master til at bekræfte eksistensen af vindbøjninger før starten. En vindbøjning kan påvirke hele kursen eller blot en del af den.

Sejl op på begge sider af krydset, eller relevante dele af krydset, i vindtilstand. Fortsæt med at kontrollere det nedre display. Hvis du synes, du gradvist er headed på det ene kryds og lifted på det andet, efterhånden som du sejler fremad på kursen, dette bakker op om muligheden for en vindbøjning. Under barske forhold kan det være nødvendigt at gentage testen flere gange for at være sikker. Ved en vindbøjning er strategien at sejle op mod indersiden af bøjningen.

Vedvarende skift: få mest muligt ud af ændringen: lejlighedsvis får en vejrfront eller en tendens i havbrisen vinden til kontinuerligt at skifte i én retning.

Også, hvis perioden for de oscillerende skift er længere end den tid, det tager at sejle krydset, kan vinden skifte i samme retning for hele varigheden af krydset (selvom det kan skifte tilbage på den næstekryds!). Den korteste rute op ad krydset er at sejle mod den nye vindretning, hvor du først følger heading krydset (se Figur 3).

En indsigt i stedet og vejrforholdene kan give et fingerpeg om, hvorvidt der er sandsynlighed for langvarige skift eller et vedvarende skift. Brug Raymarines Race Master inden starten til at opbygge tillid til denne indsigt. Kontrollér skiftperioden som ved vindskift, ovenfor, og test for længerevarende vedvarende skift på nøjagtig samme måde, som du tester for en vindbøjning.

Husk på, at hvis vinden konstant og vedvarende skifter i en retning, er det andet kryds måske ikke et kryds! Når skiftet fortsætter på tidspunktet for krydset, er strategien at foretage den kursgivende stagvending først. Hvis skiftet er permanent, skal du bruge vindvinkel-funktionen til at genindstille den gemte gennemsnitlige vindvinkel.

Kursafvigelser: få oddsene på din side

Når strækningen mod vinden drejes betydeligt op i vinden, skal du være meget sikker på en større strategisk gevinst for at sejle det korte kryds først (se Figur 4). Hvis bådene er lige ved punkt 4, vil et skift i begge retninger give en fordel for orange.

Raymarines Race Master gør det meget nemt at kontrollere for kursafvigelser. I startområdet skal du luffe, indtil du vender direkte mod det vindmærket. Bemærk vindmærkets pejling fra det øverste display. Sammenlign dette med den gennemsnitlige vindvinkel. (Se "Kontrol den opbevarede vindvinkel" ovenfor). Hvis vindvinklen er større end den gennemsnitlige vindvinkel, afviger kursen mod venstre: styrbord kryds vil være det lange kryds. Hvis vindvinklen er mindre, er kursen afviget mod højre: bagbord vil være det lange kryds. Ved en betydeligt afviget kurs er strategien først at sejle det lange kryds.

Startlinjefavorisering: start med en fordel

Den ene ende af linjen er næsten altid længere oppe mod vinden end den anden, og dette er kendt som startlinjefavorisering. Din Raymarine Race Master kan hjælpe dig med at undersøge, hvilken ende der er at foretrække, og med hvor meget.

Vælg tilstanden “line” ved at trykke på tasten "▼" efter behov. Sejl langs en forlængelse af linjen eller langs den aktuelle linje på en transit, og sæt din mast og forstag på linje med enden af linjen. (du kan gøre dette på hvert kryds, men hvis der er mange både ved linjen, kan styrbord kryds være sikrere!) Tryk på knappen "", når du er linet op. Der vises "->" eller "<-", hvilket angiver, at den bagbords eller styrbords ende af linjen er at foretrække (vist mod vinden). Tallet på displayet angiver mængden af favorisering i forhold til den gennemsnitlige vindvinkel: mere end 10 grader er ret betydelig.

Efter 10 sekunder viser displayet "line perpendicular". Husk dette tal: Det er virkelig nyttigt under meget barske forhold. Du kan når som helst før starten luffe, for at vende mod vinden og sammenligne den øjeblikkelige vindpejling fra det øverste display med den vinkelrette linje. Hvis vindpejlingen er større, er linjens styrbord ende favoriseret. Hvis den er mindre, er bagbords ende favoriseret. Jo større forskel, jo mere favorisering. 

Ved en betydeligt favoriseret startlinje start ved enden op mod vinden (så længe dette ikke forstyrrer din overordnede strategi!)

Nedtælling: få et forspring ved startskuddet!

Koncentrer dig om at sejle båden. Det er nemt at se hele startsekvensen ved at bruge Raymarine Race Masters nedtællingsskærm. Du kan rette enhver forsinkelse på signalet ved fire minutter eller ét minut og skifte mellem timer og andre tilstande efter ønske.

Boks 2

Indstilling af nedtællingstimeren:

Tryk på tasten "mode" ", indtil der vises "TMR" nederst på displayet. Tilstanden "Timer" er

nu valgt. Tiden vises i minutter nederst på displayet. Nedtællingsstandarden

er 5 minutter.

  • Sådan justeres nedtællingsperioden:

Hold knappen "" nede i to sekunder. Nedtællingsperioden vil blinke.

  • Tryk på "->" eller "<-" for at forlænge eller forkorte nedtællingsperioden.
  • Tryk på knappen "" for at vende tilbage til tilstanden "timer".
  • Sådan starter du timeren:
  • Tryk på knappen "" ved advarselssignalet.
  • Timeren begynder at tælle ned, ledsaget af hørbare "bip".
  • For at korrigere timingsmæssige anomalier skal du trykke på tasten "set" ved et efterfølgende timingsignal.
  • Timeren vil korrigere til det nærmeste hele minut.
  • Ved startskuddet vender displayet automatisk tilbage til den tidligere indstillede tilstand, men vil fortsat tælle den forløbne tid.


For at få adgang til og skjule timeren eller den forløbne tid:

  • Tryk på tasten "mode" "", indtil "TMR" vises i bunden af displayet.


Mange tak til Mark Rushall for hans taktiske råd, og for diagrammet fra bogen Tactics, af Mark Rushall, udgivet af RYA https://www.rushallsailing.com/


Figur 1

Figur 1

Figur 2

Figur 2

Figur 3

Figur 3

Figur 4

Figur 4