Vi fører an i strømmen - Pogo 30, Zephyr | Marine Electronics by Raymarine

VI FØRER AN I STRØMMEN

"Going electric" med solenergi er mere stille, renere og mere miljøvenligt, som Mark Johnson, chefen for marineinnovation til Raymarine produkter, demonstrerer


Hvis du, i en enkelt sætning, skal opsummere tiltrækningen ved motorsejlads med en elmotor fremfor en dieselmotor, vil du naturligvis påpege, at det er mere stille, renere og mere miljøvenligt. Disse indlysende fordele gør det vanskeligt at forstå, hvorfor nogen måtte ønske at tage det modsatte standpunkt; men der er endnu flere anbefalinger for en fuldt elektrisk opsætning, som Mark Johnson, leder af marineinnovation for Raymarine produkter, personligt kan bekræfte.

I to på hinanden følgende år, 2019 og 2020, har Mark foretaget sommersejladser i sin fuldt elektriske Pogo 30, Zephyr. Sidste år begav han sig ud på en syv ugers rejse fra Frankrig til Storbritannien og tilbage igen, mens dette års rundtur tog form af et tre ugers sommerkrydstogt med familien mellem Vannes og La Rochelle. Når han bliver udspurgt om den beslutningsproces, der førte ham til at give afkald på diesel til fordel for en fuldt elektrisk opsætning, er Marks entusiasme overbevisende. "Den larmer ikke, der er ingen vibrationer, den lugter ikke, den vejer langt mindre, der er straks strøm til rådighed, og den har ikke brug for service om vinteren. Er der noget at klage over? Især hvis du har fået en dejlig ren sejlbåd; elektrisk fremdrift er naturligvis så meget bedre."

Axiom multifunktionsskærm - Skærm til motorsejlads | Marine Electronics by Raymarine

Den elektriske installation om bord Zephyr er ret omfattende. Et par Torqeedo Power 48-5000 litiumbatterier driver den elektriske motor, de oplades af et fleksibelt Solbian 1 kW solpanel kombineret med 47V MPPT solopladningsregulatorer. Denne opsætning matches med et fuldt supplement af Raymarine-produkter, startende med en Axiom MFD (multifunktionsskærm) og et Raymarine Digital Switching kontrolsystem, der er forbundet til netværket. Det betyder, at MFD'en kan fremvise en række elektriske fremdriftsoplysninger, og at skærmen deles med en sidebjælke med søkortdata. Derudover er Pogo udstyret med en Raymarine Evolution autopilot. Mark interagerer med autopiloten gennem både hans Axiom MFD og to fjernbetjeningsenheder til Evolution P70 autopiloten.

Integration af elektronik

Denne elektroniske integration har vist sig at være så vellykket, at Zephyr for nylig er blevet en teknologisk demonstrationsmodel for Raymarine; ikke, at dette var en del af Marks oprindelige plan. "Jeg var virkelig bare fokuseret på, hvordan jeg kunne få et soldrevet system, der rent faktisk virkede," erindrer han. "Jeg tror, at demonstrationsaspektet først kom, da jeg så Torqeedo-skærmen. Jeg var begejstret over konceptet, men jeg tænkte, at vi kunne udnytte Raymarines erfaring til mere klart at præsentere relevante oplysninger".

Mark besluttede sig for at tale dette igennem med sine kolleger fra Raymarine. Efter megen diskussion blev det foreslået, at udlæsning af skærmen kunne erstattes ved brug af Digital Switching. Mark har siden tænkt over hvilke data, han gerne vil se på skærmen, og hvordan disse data kan måles. De foranstaltninger, han besluttede sig for, inkluderede opladningsstatus, rækkevidde, produktionen af solenergi, energiforbruget og nettoelektriciteten.

Sommersejlturene i 2019 og 2020 var perfekte testkørsler, og den elektriske installation klarede sig upåklageligt begge gange. "På vores store kanaltur i 2019," husker Mark, "var vejret forfærdeligt, men der var masser af vind til sejlads og nok dagslys til at holde batterierne opladet hele tiden." Imidlertid karakteriserer Mark deres sejltur i 2020, som for det meste var solrig, som "dødlet": selv på dage, hvor der ikke var nogen vind, kørte motoren med 1 kW over korte strækninger ved en hastighed på 3,5 knob, mens vi fiskede, og vi opnåede en perfekt balance mellem familiens behov og det soldrevne elektriske systems behov".

"Der var ingen problemer med elektriciteten, da familiens begrænsninger var helt på linje med solenergiens elektriske begrænsninger – ingen ønsker at sejle 10 timer for motor; du skal bare planlægge det hele godt", bemærker Mark. "Vi ville sejle fra en havn hen til en strand i et par timer, nok tid til at fange nogle makreller. Hvis du bare sejler roligt afsted og fisker, er alle glade!"

Helt elektrisk Pogo 30, Zephyr - På dækket | Marine Electronics by Raymarine
Helt elektrisk Pogo 30, Zephyr | Marine Electronics by Raymarine
Helt elektrisk Pogo 30, Zephyr | Marine Electronics by Raymarine
Helt elektrisk Pogo 30, Zephyr | Marine Electronics by Raymarine

"Så mange fordele"

Raymarine Axiom MFD'en holdt Mark informeret om batteriets status og det samlede strømforbrug, hvilket gjorde det muligt for ham at planlægge energistrategier mere effektivt. Han bemærkede, at solcellemodulet på solrige dage havde en tendens til at toppe ved 600 W omkring middag, hvilket hurtigt opladede batterierne. Udfoldning af solpaneler til deres horisontale position gav maksimal opladning, samt de beskyttede cockpittet fint mod solens stråler.

Når han bliver bedt om at angive fordelene ved den helt elektriske installation på hans Pogo 30, tænker Mark et øjeblik over dette. "Der er så mange, men jeg tror, at den største fordel er pladsbesparelsen, for uden dette ville du virkelig få brug for en båd på 36 fod til familiekrydstogt."

Som alle sejlere ønskede Mark at maksimere pladsen på sin båd. Han var i stand til at bruge motorrummet til redningsflåden og det rum, der ville have været nødvendigt til opbevaring af dieseltankene, brugte han som ophængningsskab, hvilket giver en pladsbesparende bonus ved elektricitet.

Der var yderligere fordele forbundet med dette, "ved at være i stand til at rumme familien i båden på 30 fod, føler jeg, at vi har en båd, der er lettere og nemmere at håndtere, og med mindre økonomiske omkostninger per plads. Dette kan tilskynde folk til at begynde at sejle, da de vil finde, at øget komfort bliver mere overkommelig".

Mark føler, at dette er blot begyndelsen til at blive eldreven. "Hvis man ser på omkostningskurven for lithium-ion-batterier, fordobles deres kapacitet og prisen halveres hvert fjerde år, så en helt elektrisk løsning bliver i stigende grad en mere ønskelig og økonomisk set en mere overkommelig løsning."

"Og," konkluderer Mark, "yderligere seks fod gør alt større og tungere. Jeg føler, at vi har en båd, der bliver lettere og nemmere at håndtere for meget færre penge i form af omkostningerne pr. plads, som du køber. Hvis man ser på omkostningskurven for lithium-ion-batterier, fordobles deres kapacitet og prisen halveres hvert fjerde år, så en helt elektrisk løsning bliver i stigende grad en mere ønskelig og økonomisk set en mere overkommelig løsning."

Mark brænder efter at dele detaljerne fra denne løsning med andre og bringe denne løsning ud til det bredere marked. Mark afsluttede interviewet med følgende forhåbninger, "jeg ser frem til at se flere af disse installationer ude på vandet. Det bliver spændende at se, hvad teknologien kan."