Vælg et nyt kurs med morgendagens sejlteknologi

Hardware-og softwareforbedringer gør søfolk sikrere, bedre informeret og mere sikre på deres beslutninger end nogensinde før, skriver Greg Wells, UK Sales Account Manager, Raymarine


Take a new tack with tomorrow’s sailing technology | Marine Electronics by Raymarine

Spontanitet er et værdifuldt aktiv i visse sammenhænge: ingen kan benægte vigtigheden af at kunne tænke og reagere hurtigt. Ikke desto mindre er det bydende nødvendigt at have så mange oplysninger som muligt til rådighed, inden du kan træffe ordentligt informerede beslutninger. Når du er til søs, er det helt sikkert, at det kan få konsekvenser at overlade noget til tilfældighedernes spil, konsekvenser der kan variere fra det lettere upraktiske til det utænkeligt alvorlige.

Teknologien har gjort rigtigt meget for at øge sejleres situationsbevidsthed, hvilket ikke kun gør sejlads sikrere, men betydeligt sjovere under processen. Raymarine er dedikeret til at fortsætte med at udvikle denne teknologi og give sejlere nye forbedringer til deres trådløse og kablede produkter, så de klart kan give dem alle de data, de har brug for.

Adgang til polar diagrammer

Accessing Polars | Marine Electronics by Raymarine

Ud over grundlæggende oplysninger, såsom kompaskurs, dybde og bådhastighed, er muligheden for let at få adgang til GPS, vinddata og detaljeret, opdateret kartografi – ud over mere avancerede data såsom AIS, radar, rutelægning efter vejret og laylines – lige så ønskeligt for kyndig beslutningstagning for rekreative sejlbåde, som det er for skippere ved roret af både til kapsejlads. Polar information, som engang var domænet for offshore kapsejlere, er nu tilgængelig og til gavn for alle sejlere. Enhver sejler, hvis båd er udstyret med en eller flere af Raymarines næste generations Axiom-multifunktionsskærme med deres LightHouse 3-operativsystem, kan indhente disse data og gøre brug af dem.

Polarer er beregninger, som en designer, producent eller sømand kan levere til at angive hastighedspotentialet for en bestemt båd ved forskellige vindvinkler og vindstyrker. Kendskab til din båds optimale ydelsesparametre vil gøre dig i stand til at identificere den hurtigste rute mellem to punkter ved at udnytte dine målhastigheder og vindvinkler, hvorfra du også kan udlede dine ledelinjer. VMG-princippet (Velocity Made Good) viser, at det ofte ikke er den hurtigste løsning at sejle i en lige linje, og rekreative sejlere vil måske ønske at bruge deres båds ydelse til det yderste, hvis de for eksempel har brug for at skynde sig frem til en havn i tide til at få en fortøjningsplads eller køjeplads. Live layline visning på LightHouse 3 gør det muligt for sejlere at maksimere deres VMG og vise, hvor langt de har brug for at sejle på deres nuværende kurs for at nå deres målrutepunkter efter krydsning, idet der tages hensyn til vindforholdene.

Mere end 300 sæt polar information er i øjeblikket hostet i Raymarine Lighthouse OS, og dette tal stiger med hver periodisk opdatering, fordi vi også gør det muligt for sejlere at indsende deres egne polarer via www.raymarine.eu/multifunction-displays/polar-data-import/ til integration i fremtidige udgivelser. Raymarine Lighthouse OS systemet kan også rumme en løsning med "faste vinkler" til sejlere, der enten ikke kan finde polarer til deres båd, eller som af en eller anden grund er utilfredse med de leverede polarer. Indtastning i systemet af de vindvinkler, de føler fungerer bedst for deres båd, vil gøre det muligt for softwaren at beregne målhastigheder og vinkler. Sejlere har mulighed for også at tilføje virkningerne af strømme og deres båds afdrift som hjælp til udarbejdning af de laylinjer, som de bør sejle efter.

OLightHouse 3 Sailing Homescreen | Marine Electronics by Raymarine

Startskærmbilledet

Startskærmen på Raymarines multifunktionsskærm giver sejlere alle disse data fra en enkelt kilde. At kunne sammenligne deres hastighed gennem vandet med deres målhastighed, for eksempel, vil sætte dem i stand til med et blik at kunne se, om deres båds ydeevne af en eller anden grund er nedsat, såsom forkert trimmede sejl. Bådens polære ydelse vises som en procentdel.

Andre funktioner til hjælp med beslutningstagning og forbedring af sejlhåndtering omfatter farvede segmenter på skiven midt på displayet, genereret af polære oplysninger, som viser målene for bådens vindvinkel bagbord, styrbord og med vinden sammen med den tilsyneladende vindhastighed/vinkel, sand vindhastighed/vinkel og historisk vindvinkel. Hak i de farvede segmenter angiver, om båden opnår sin ideelle ydelse i den givne vindstyrke.

Den samme skærm indeholder også en tidevandspil, der angiver strømmens retning, og en COG-pil (Course Over Ground) samt den anslåede ankomsttid. Disse funktioner er alle redigerbare, således at hvis sejlere ønsker at justere eller fjerne noget på skærmen, kan de ved at trykke og holde fingeren på den relevante celle frembringe en rullemenu, hvor de kan flytte rundt på alle elementerne.

ClearCruise AR Collision Avoidance | Marine Electronics by Raymarine

Afværgelse af kollisioner

Integrationen af ClearCruise augmented reality systemet i Axiom er meget befordrende for at træffe bedre informerede navigationsbeslutninger og forbedre forebyggelsen af kollisioner. Ved at kombinere AR200 stabiliseringsmodulet for augmented reality med enten et CAM210- eller CAM220-højdefinitionskamera overlejrer ClearCruise funktionen vigtige navigationsfunktioner på skærmen i HD-video. Farvekodet mærkning giver øjeblikkelig identifikation af væsentlige søkortsobjekter, mærker, rutepunkter og AIS-udstyrede fartøjer, øget lydhørhed over for skibstrafik og afklaring af ellers komplekse eller forvirrende navigationsscenarier.

Agtpågivenhed

Den prisbelønnede Axiom+, der blev lanceret sidste år, tilbyder 16 GB lagerplads, hvilket svarer til mere hukommelse til tredjepartsapps, lagring af rutepunkter og ruter og kapaciteten til at gemme Raymarine LightHouse kartografi.

Ny til LightHouse søkort fra 2021 er nu tilgængelig i Storbritannien. Søkort kan ses i fire separate tilstande – dag, tusmørke, nat og stærkt sollys – for at mindske belastningen af øjnene under forskellige lysforhold, mens brugere også kan justere størrelsen af essentielle søkortsymboler, herunder lys, kanalmarkører og andre navigationsegenskaber uden at skulle ændre selve skalaen på søkortet.

Det er vigtigt, at Axiom+-skærmene både fungerer sammen med polariserede solbriller og er nanobelagt, så berøringskontrollerne forbliver nøjagtige, selvom glasset bliver vådt. Belægningen afviser også olie og smuds. Axiom+ integrerer også med NMEA2000 og SeaTalkNG, så tilslutningsmulighederne er der for alle sejlbådsskippere, der måtte ønske at integrere alt fra vindinstrumenter til motordataenheder, underholdningsapps, HP Watermakers, kontrolenheder til marinebelysningssystemer og så videre.