Mike Yates - JAGO - Fastnet Race

Forberedelserne til den ultimative udfordring: Vores rejse frem mod 2023 Fastnet Race

tirsdag - 31 oktober 2023

En unik udfordring

Når man begiver sig ud på et sejleventyr så storslået som Fastnet Race, er omhyggelig planlægning og ufravigelig forberedelser hjørnestenene til succes.

2023 udgaven er blevet beskrevet som en af de hårdeste nogensinde, og vores rejse frem til starten på Fastnet Race var en kulmination af mange års hårdt arbejde, beslutsomhed og en passion for offshore racing.

Enhver sejler ved, at succes ikke er garanteret, og vores vej frem til Fastnet Race var ingen undtagelse. Vi havde vundet nogle nationale mesterskaber og klassesejre i offshore racing undervejs, hvilket boostede vores selvtillid. Fastnet Race var dog en unik udfordring, som ikke havde været en mulighed for mig i årevis. Desuden har tomands offshore-racing altid haft en særlig tiltrækning, fordi det kræver konstant årvågenhed og teamwork. Udfordringen var at konkurrere som et tomands team i Fastnet Race 2023. Dog afhænger succes på dette område primært af to nøglefaktorer: planlægning og forberedelse. Med over 30 års erfaring som projektleder forstår jeg den afgørende rolle, disse elementer spiller for at nå dine mål.

Trin et - Sørg for adgang

Først og fremmest er det ikke nogen nem opgave at sikre sig adgang til RORC Fastnet Race. Det kræver kvalificerende sejladsstrækninger, overlevelsestræning og sikkerhedsinspektioner - og alt sammen af gode grunde. Under vores første forsøg i 2021, også som et tomandsteam, var der særligt udfordrende forhold, som førte til vores eliminering efter blot 36 timer. Selvom det var meget skuffende på det tidspunkt, var det set i bakspejlet stadig en værdifuld lektie. Vi lærte vigtigheden af ​​meget gode sejl til hårdt vejr, fremragende og pålidelig elektronik, en meget pålidelig autopilot og den rigtige mentale tilgang. Vi indså, at det ikke var den smarteste tilgang at vente på et løb med ekstreme forhold for at teste vores opsætning. For enhver, der forbereder sig til en kampagne, ​​var det grundlæggende spørgsmål: Venter du på, at katastrofen rammer, eller opsøger du den for at forberede dig?

Den følgende sæson vil vi dedikere os til at løse alle de problemer, vi stødte på i 2021. I samarbejde med One Sails South udviklede vi rebningen af No3 forsejlet for at kunne klare stærkere vinde. For at løse elektronikproblemerne samarbejdede vi med Raymarine ved at bruge Axiom 2 Pro plottere sammen med EV200 Autopiloten.  Disse blev kombineret med vores eksisterende Type 1 styrecylinder, Raymarines trådløse instrumentering og Cyclops rigbelastningsSensor på forstaget.

Udfordringer med stærk vind og tidevand

Ligesom i 2021 var der relativt let vind under kapsejladserne i 2023, hvor Myth of Malham-løbet viste sig at være en vigtig prøveplads. I de sidste otte timer af løbet var der vindstyrker på over 25 knob, hvilket gjorde det muligt for os at skræddersy vores udstyr og strategier efter disse forhold. For eksempel var autopiloten den store prøve, da den klarede at sejle usædvanligt godt efter vejret ved 20-25 knob TWS, hvilket holdt vores sejlpræstationer inden for 15 % af de polare mål. Dette gav os den selvtillid, vi havde brug for at konkurrere i en kapsejlads over flere dage. Vi sikrede os endda sejren i vores klasse ved Myth of Malham-løbet, et bevis på vores fremskridt.

Da vi startede 2023 Fastnet Race, gik vi til opgaven med nervøs selvtillid, da vi stod over for lignende forhold som i 2021, over 20 knob og vind mod tidevandvandet og vindstyrken forventedes at stige til 40 knob over de næste 4-8 timer.

Startende med to reb i storsejlet og et nr. 3 (nr. 4) rebet forsejl, var vi forberedt på de stærkere vinde og tidevandsudfordringer, der ventede os ved Hurst Castle. Vores forberedelser viste sig at være kloge, da vi oplevede de forventede forhold. Men et mindre problem med vores sejlføder førte til, at et skot viklede sig ind i fokkene. Det var en midlertidigt modgang, der kostede os dyrt, og tvang os til at falde af vinden ved 11 knob for at løse problemet; Dette kostede os værdifuld tid og distance på vandet. Det resulterede i, at vi overskred tidevandsporten ved Portland, et kritisk strategisk punkt og efterfølgende havde svært ved at genvinde vores position. Dette viser endnu en gang, hvor vigtig opmærksomheden på detaljer er i offshore-racing.

Den første nat øgedes vinden som forudsagt markant og var konstant 35-40 knob i flere timer. Intet af det var skræmmende, bare lidt livligt. Der var talrige udfald i de første 12 timer, hvor omkring 45 % af flåden vendte hjem af forskellige årsager. Axiom 2 plotteren viste sig at være uvurderlig i denne periode, især om natten, da den viste AIS målene for de både, der vendte tilbage gennem hele flåden og de mange nødkald undervejs.

Mike Yates

Da vi passerede Lands End på den anden dag havde vi yderligere 6 timers sejlads med over 30 knob og 5-6 m bølger. Da vi havde passeret trafiksepareringssystemet, var der en periode på flere timer, hvor vi kunne genoplade vores menneskelige batterier på åbent vand, stadig med store søer og 30 knob, så vi aktiverede autopiloten, som styrede båden perfekt og holdt hastighederne inden for 90 % af det polære mål, hvilket var et acceptabelt præstationstab, der gav os værdifuld restitutionstid.

Turen til og fra Fastnet Rock var faktisk begivenhedsløs, og det var "vores type vejr", hvor vi vandt stærkt ind på nogle både i flåden. Efter at have sejlet rundt om Isles of Scilly og var på vej tilbage gennem Den Engelske Kanal, ventede det næste lavtryksområde på os. Igen havde vi 20 til 30 knob og 4 meter bølger med vinden ind fra agten, og vi surfede konstant med 12 til 15 knob og nogle gange 18 til 20 knob, hvilket er ret meget i en J/109 med to personer og fire dage inde i løbet.

Raymarine udstyret var en afgørende vinder

Sidste nat var særlig mørk, så man kunne ikke rigtigt se stævnen og slet ikke bølgerne. Med udsigt til tætte skyer, regn, 30 knob og 4-5 m bølger hele natten trimmede vi sejlet til vores trofaste 2 reb og no4. Inden det blev mørkt, brugte vi tid på at indstille sejlplanen og piloten for at optimere hastighed og kurs, så vi kunne styre båden fra under dækket. Derefter tilbragte vi 1 time på vagt og 1 time fri for at holde fokus på AIS målene på plotteren og bemande VHF'en for at kommunikere med andre skibe, mens vi fandt vej gennem de meget travle sejlruter og de mange fiskefartøjer. Piloten var igen fremragende til at styre båden ned ad bølgerne, med lejlighedsvise bange øjeblikke, hvor en særlig stor bølge eller et vindstød ramte os, en pause, og så skød båden igen frem med en brusen af vand mod skroget og med en fart på 15-18 knob. Så kom vi ned i bunden af en bølge og endnu en kort pause (som føltes meget lang, men jeg klokkede den til 3 sekunder), mens piloten besluttede, hvilken vej den skulle styre med de skiftende vindretninger og bølger, hvorefter den næste bølge løftede båden op igen. Spændende, trættende, skræmmende og fantastisk på samme tid.

I sidste ende var vores rejse frem til Fastnet Race en kulmination af forberedelse, erfaring og viljen til at lære af vores fejl. Det lærte os, at succes inden for offshore-racing ikke kun handler om dygtighed og passion; det handler om omhyggelig planlægning, forberedelse og evnen til at tilpasse sig uforudsete udfordringer. Tilføjelsen af Raymarine-udstyret var en afgørende vinder med tilliden til dets pålidelighed, kvalitet og funktionalitet. Fastnet Race var den ultimative test, og selvom vi oplevede modgang, endte vi med et væld af viden og en endnu stærkere vilje til at blive ved med at køre på, det er fantastisk.