4 vigtige kontroller af udstyr før sæsonstart for din båd

4 vigtige kontroller af udstyr før sæsonstart for din båd

Friday, April 29, 2016


Raymarine Pro-ambassadør, Alan Watson, deler sin tjekliste for kontrol af båden før sæsonstart, så du kan føle dig sikker på havet

April 2016  

Starten på en ny sæson er den perfekte tid til igen at blive fortrolig med dit navigationsudstyr om bord og sikre, at du har de indstillinger på plads, der vil gøre det sikkert for dig i månederne fremover.

Alan Watson, en anerkendt navigationsekspert, som har klienter, der varierer lige fra søndagssejleren til den professionelle sejler, deler sine bedste råd i forhold til at sikre, at din skibselektronik om bord er klar til en hel sæson ude på havet.


✔ 1. Dit multifunktionsdisplay

Multifunktionsdisplays har transformeret navigation for sejlere, og disse intelligente og intuitive skærme har åbnet op for flere muligheder inden for bådverdenen. De giver sejlere en række informationer lige ved hånden, som sparer tid og anstrengelser om bord og bliver en uvurderlig tilføjelse for enhver båd. Selv den mest dedikerede bruger af søkort ser nu den tilføjede værdi, de kan tilføre et fartøj. MFD'erne er nu så enkle at bruge, at de kan hjælpe med til at spare tid, øge effektiviteten og forbedre sikkerheden ombord. Brug af din MFD til dens fulde potentiale vil forbedre og forstærke din tid på havet.

Kontrol af udstyr før sæsonstart| Raymarine by FLIRKontrol af dine MFD-indstillinger  

"Weekenderne før den første tur på vandet er en ideel tid til at lege med din MFD og sikre, at de vigtigste indstillinger er på plads".  

Det første jeg tjekker, er, at min kortplotter er opdateret, derefter tænder jeg for systemet og kontrollerer, at jeg får en god GPS-position. Det er det første kritiske punkt: "Hvor er jeg?" Det næste punkt er dybden, så her skal du kontrollere, at du får en troværdig dybdeaflæsning på ekkoloddet eller fiskefinderen. Derefter skal du kontrollere, at lavvandealarmerne er indstillet som ønsket. Når jeg ved, hvor jeg er, og at jeg er på sikkert vand, er min næste prioritet at se og blive set. Derfor skal jeg nu kontrollere, at jeg kan se AIS-målobjekter på kortplotteren, og hvis du har transmitterende AIS i klasse B, skal du kontrollere, at det også virker korrekt.

Hvis du ikke har opgraderet siden 2015, er der en risiko for, at du er uddateret og går glip af de seneste funktioner og fejlrettelser. Sørg for at tjekke afsnittet om produktsoftwareopdateringer på Raymarine.com for den seneste software.


Kontrol af din autopilot-pejling | Raymarine by FLIRPejlingtjek af din autopilot  

✔ 2. Din autopilot

Hvis du er udstyret med en autopilot, vil kortplotteren bruge pejlingssensoren i denne til at angive kurs. Slå pejlingsvektoren til (tidligere rød, men nu lilla) på kortplotteren og kontroller, at den peger den rigtige vej. Hvis den ikke gør det, er der mulighed for, at nogen har glemt værktøjskassen lige ved siden af sensoren. Kursen skal ideelt indstilles, når man ikke ligger til kajs, og ældre autopiloter kan have gavn af regelmæssig kalibrering for herved at nulstille afvigelseskurven. Nye autopiloter gør dette automatisk i baggrunden.


✔ 3. Din radar

Det næste, du skal kontrollere, er din radar. Dette gøres bedst væk fra kajsiden. Kontroller, at du får vist målobjekterne på skærmen, og derefter skal du med radaren indstillet med "Front op" (til denne test bruger jeg normalt "Kurs op") pege båden mod et lille mål og sikre, at det vises på kurslinjen. Når du har gjort dette, skal du gå til kortvisning og aktivere radaroverlejring. Sørg for, at landekkoer overlejres nøjagtigt på landvisningen på kortet. Hvis dette ikke er tilfældet, betyder det, at kursinformationerne fra autopiloten ikke er nøjagtige, og at den skal kalibreres.

Kontrol af din radar | Raymarine by FLIRRadaroverlejring på kort  

Kontrol af din VHF | Raymarine by FLIRKontrol af din VHF-radiotransmission  

✔ 4. Din VHF

Og til sidst, glem ikke VHF. En almindelig fejl er vand i luftkablet, som ikke påvirker modtagelsen, men reducerer transmissionsområdet til noget nær nul. Et testopkald til en fjerntliggende station (ikke marinaen 100 meter væk) vil bekræfte systemet.


Alan har arbejdet hos Raymarine i mange år og holder af at afholde deres Navigations- og radarkurser – for mere information gå til www.raymarine.co.uk/training

Find ud af mere om det udstyr, der er beskrevet i dette indlæg: Multifunktionsdisplays | Autopiloter | Radar | VHF

Alan Watson, Raymarine Pro-ambassadør | Raymarine by FLIR  

COMMENTS