Jorden rundt alene: Raymarine samarbejder med den finske amatørkapsejler Ari Känsäkoski

Jorden rundt alene: Raymarine samarbejder med den finske amatørkapsejler Ari Känsäkoski

Ari Känsäkosi planlægger at gennemføre løbet på 26.000 sømil uden at bruge én dråbe fossilt brændstof som en del af sin egen ZEROchallenge.

fredag - 26 maj 2023

En finsk sejler har en livslang drøm om at sejle jorden rundt alene, og den vil nu blive drevet af elektronik fra Raymarine, mens han forbereder sig på at gennemføre denne krævende Global Solo Challenge. Ari Känsäkosi planlægger at gennemføre løbet på 26.000 sømil uden at bruge én dråbe fossilt brændstof som en del af sin egen ZEROchallenge.

I oktober vil Ari krydse startlinjen ud for A Coruña, Spanien, på en rute, der snor sig ned over Atlanterhavet og derefter drejer mod øst for at lægge tre af verdens store landemærker bag sig til bagbord: Kap Det Gode Håb, Kap Leeuwin og Kap Horn. Hans båd er en af de seks klasse 40-designs, der deltager, og den vil blive udstyret med et navigationssystem fra Raymarine.

Raymarines General Manager, Gregoire Outters, siger: Vi er stolte over at være sponsor for denne åbningsbegivenhed og forsyne skipperne med vigtigt udstyr til deres jordomsejling. Navigationssystemer om bord og systemer til situationsopmærksomhed er en integreret del af moderne offshore-sejlads og kapsejlads. Vi leverer løsninger, der er designet og testet til at opfylde skippernes behov, uanset om de sejler i kystnære farvande eller krydser verdenshavene.

Partnerskabet med Raymarine betyder, at Ari vil få den nyeste Axiom+ kortplotter fuldt integreret med Quantum 2 radar, de berømte Raymarine Evolution autopiloter, AIS700 klasse B transceiver og en YachtSense Link 4G marinerouter. Systemet fuldendes af et udvalg af instrumenter og transducere. Ari sagde, at det var en nem beslutning at vælge Raymarine.

"Raymarines udstyr er meget robust og berømt for netop dette. Den originale Raymarine elektronik, der blev installeret i 2007, var om bord, da jeg købte båden, og den fungerede stadig perfekt. Selv som professionel inden for computerbranchen kan jeg stadig godt lide, at systemer er så enkle som muligt, og med Raymarine, har du næsten aldrig brug for en manual. Installationen er bare plug-and-play."

Ud over Raymarine-udstyret vil der ikke være meget nyt udstyr om bord, da Ari har til formål at gennemføre kapsejladsen uden at generere CO2-emissioner.

Ari Känsäkosi

Ari forklarer: "Jeg både underviser i og rådgiver om økologisk arkitektur. Det ligger mig meget på sinde, for hele denne øko måde at gøre tingene på er også en del af selve idéen med kapsejladsen. Det er et livsstilsprojekt for mig. Et af de overordnede mål er at gennemføre løbet uden kulstofemissioner – udelukkende ved hjælp af vedvarende energi. Det er også et meget bæredygtigt format, fordi det har til formål at bringe den ældre generation af kapsejladsbåde tilbage til startlinjen igen."

Ari har set frem til denne kapsejlads, siden han købte båden, og han har holdt sine sejlfærdigheder ved lige med et energisk program med kapsejladser i Finland, de baltiske lande og på åbent hav. Han siger, at båden i sig selv mere er gearet til kapsejlads efter IRC-reglerne, og han har måttet foretage nogle justeringer for at gøre den klar til Global Solo Challenge. Han har også tilføjet yderligere tre kubikmeter skum ved stævnen for at øge opdriften og forbedret rørføringen til vandballastsystemet.

Men i de fleste henseender var båden allerede klar til udfordringen, da den var bygget til Class 40 offshore kapsejlads.

Selve kapsejladsen følger et såkaldt forfølgelsesløbsformat, hvor bådene starter forskudt, alt efter hvor hurtigt de er klassificeret. Derefter skal de forsøge at overhale de førende både, da den rækkefølge, i hvilken de krydser målstregen, afgør den endelige placering. Aris båd er i den hurtigste Super Zero-gruppe, så han sejler hele fem uger efter de langsomste både. Det vil sætte ham op mod næsten hele flåden i en spændende jagt.

Han er ikke berørt af udsigten til mere end 120 dage med total ensomhed på havet. "Det er en helt anden følelse, når man er der helt alene og er ét med naturen. Det er en virkelig stærk følelse. Som skipper er det et ansvar at sejle med andre. Når du er alene, kan du koncentrere dig om det, du ved," siger Ari.

Som en påmindelse om de mange venner, der har hjulpet ham med at forberede sig til løbet, vil Ari få dem til at signere båden. Derudover er der to ting, uden hvilke han ikke kunne overveje at deltage i løbet. "Som sømand er jeg en smule overtroisk, så jeg vil medbringe en amulet," siger han. "Og jeg kan ikke undvære finsk flødeost. Jeg er meget bekymret over det!

"Ari har næret ambitionen om at sejle rundt om jorden for sejl siden barndommen og viser, hvad man kan opnå med beslutsomhed. Hans mission om at gøre det uden at generere CO2-emissioner er en sand inspiration. Det glæder os at støtte hans Global Solo Challenge-kampagne og byde ham velkommen som Raymarine-ambassadør," afslutter Gregoire Outters. 

Du kan læse mere om Global Solo Challenge ved at besøge: https://globalsolochallenge.com/