Ambassadør for Raymarine, Giancarlo Pedote, starter på Route Du Rhum som forberedelse til sin anden Vendée Globe

Ambassadør for Raymarine, Giancarlo Pedote, starter på Route Du Rhum som forberedelse til sin anden Vendée Globe

Rejse i syden på ekstreme breddegrader, guidet af Raymarine

tirsdag - 15 november 2022

Fareham, Storbritannien  – Giancarlo Pedote, den erfarne offshore kapsejler fra Firenze i Italien er klar til at prøve kræfter med Route Du Rhum, som forberedelse til en af de hårdeste kapsejladser i verden, Vendée Globe.

Han startede sin professionelle karriere i 2007 i Mini 6.50 klassen og deltog i Champion de France Promotion Course au Large en Solitaire og tog førstepladsen ved to lejligheder på Mini 6.50 ranglisten. Han blev tildelt prisen "Årets italienske kapsejler" i 2013 og 2015 og vandt Transat Jacques Vabre i Multi 50 i 2015.

Giancarlo Pedote

I 2020 opfyldte han sin drøm ved at deltage i sin første Vendee Globe, og var den eneste italienske deltager i denne niende udgave, hvor han sluttede på ottendepladsen. I år har han allerede gennemført en række solokapsejladser, herunder Guyader Bermudes, og Defi Azimut, som en del af hans krævende konkurrencetidsplan forud for den ultimative kapsejlads, Vendée Globe. "Vendée Globes rute er mytisk, hvilket omfatter, at man rejser verden rundt gennem syden og står over for de vanskeligheder, der er typiske for disse ekstreme breddegrader. Jeg forbereder mig på igen at sejle på verdenshavene med mere erfaring og bedre konkurrencedygtighed, og for at kunne fortælle en ny historie", siger Giancarlo.

Om bord på hans Imoca 60, der hedder Prysmian, har Giancarlo et udvalg af elektronik til high performance sejlads. "De, der deltager i Vendée Globe ved, at ruten er farlig, og at der er mange komponenter involveret: meteorologi, fysisk og mental udholdenhed og evnen til at møde det uventede. At have et system om bord, der er pålideligt under sådanne krævende og foranderlige forhold, er altafgørende for enhver enesejlads. Jeg valgte at arbejde sammen med Raymarine, da brandet hver dag flytter sine grænser for altid at finde den bedste løsning."

Om bord på Prysmian

Systemet om bord omfatter Raymarines Quantum 2-radar med Doppler kollisionsafværgelsesteknologi, og denne CHIRP-impulskompressionsradar giver fremragende målopmærksomhed på både lange og ekstremt korte afstande. Ved hjælp af avanceret Doppler-behandling fremhæver systemet øjeblikkeligt bevægelige radarkontakter og farvekoder dem for at angive, om de er indgående eller udgående. Quantum med Doppler gør det nemt at udse potentielt farlige målobjekter, når du navigerer i områder med megen trafik, hvilket er af afgørende betydning for sikkerheden. 

Der er også en AIS700 om bord, og denne klasse B AIS-transceiver, modtager ikke kun udsendelser fra andre både, den sender også din egen båds oplysninger for at hjælpe dig med at blive set på andre bådes systemer, hvilket giver øget situationsopmærksomhed. Ved roret finder man et Axiom 9" display og et i70 multifunktionsinstrument, den store 4" skærm giver fremragende synlighed og giver dig mulighed for at se både AIS-mål og andre nøgledata. Prysmian er også udstyret med tre CAM210 IP-marinekameraer, der fungerer i HD. Giancarlo bruger de to kameraer, der er monteret på dækket (bagbord og styrbord), til at kunne overvåge hovedsejlet uden at blive tvunget til at skulle gå udenfor, hvilket er særligt vigtigt i syden, hvor udendørstemperaturen er meget lav, og havforholdene er ekstremt hårde. Kameraet, der er monteret på masten, gør det muligt for ham at overvåge forsejlet, selv om natten ved hjælp af IR-LED'er.

Carlo Baj, direktør for Raymarine Italien, siger: "Vi er begejstrede over at kunne støtte Giancarlo, mens han forbereder sig på at prøve kræfter med havets "Mount Everest", Vendée Globe, med en krævende konkurrencetidsplan under så barske forhold, ved at forsyne ham med et elektroniksystem, der er pålideligt og tilbyder forbedrede sikkerhedsløsninger, der er altafgørende for enesejlads."